Wednesday, 13 January 2016

Kerja Kapal

Salam dan selamat sejahtera...


Hari nie aku nak cerita serba sikit pasal dunia perkapalan... dunia pekerjaan aku satu masa dulu.. dunia yang penuh dengan suka, duka, perit dan mencabar... rasa macam lelaki sejati ja bila dapat keja kapal... hahahaha...

tapi sekarang nie dunia perkapala di Malaysia da kurang meriah macam tahun 80an smpai tahun 2000..  lepas ja melinium kerja kapal di Malaysia ni da start tak berapa nak ambik orang Malaysia.. mungkin nak cut cost kan... tapi jangan risau.. siapa-siapa pun bole join kerja kapal.. asalkan tak mudah putus asa dan patah semangat... ingat rezeki semua Allah yang tentukan...

So hari ni aku nak cerita jenis-jenis kapal yang ada di Malaysia dan dunia nie... ia terbahagi kepada dua kelas...

Kelas 1........ MotorShip
Kelas 2........ SteamShip

Bukan maksud aku yang kelas satu tu first class.. cuma buat pecahan jer...

MotorShip pulak terbahagi kepada beberapa kelas dia...

MV  Bulk Carrier
1...MV atau motor vessel......
maksudnya kapal yang yang pakai enjin tak kira la 2 lejang atau 4 lejang... kapal ni jenis kapal yang selain dari kapal tangki... contohnya kapal kontena, kapal pengangkut kenderaan @ RORO, kapal bulk carrier dan lain-lain lagi


Kapal Kontena







2...MT atau motor tanker...
maksudnya kapal yang pakai enjin sama seperti kapal MT tetapi hanya untuk kapal tangki.. contohnya chemical tanker, crude oil tanker, product tanker dan lain-lain lagi

Bab-bab enjin 2 lejang dengan 4 lejang nanti aku cerita di lain entry..



Kapal Tangki















Lepas tu ada pulak SteamShip... steamship nie kapal yang tak menggunakan enjin pembakaran dalam yang biasa contoh macam enjin 2/ 4 lejang tu... kapal ni digerakkan dengan menggunakan enjin turbine..  kapal nie memerlukan boiler yang besar untuk menghasilkan steam untuk bagi tujahan kepada bilah-bilah turbine... contoh kapal yang pakai enjin nie ialah kapal yang membawa gas macam kapal LNG, kapal penumpang yang dulu-dulu tu macam TITANIC..

Kapal LNG
Tapi sekarang dunia dah maju.. bukan semua kapal ikut yang macam kat atas nie.. tapi masih lagi di guna pakai... macam kapal LNG sekarang dah mula pakai motor propulsion.... begitu jugak dengan kapal penumpang... pun pakai motor elektrik... sebab mungkin lebih effisyen dan terbaru..

Juga tak lupa kapal-kapal selain kapal kargo... contohnya kapal untuk kawasan pesisir pantai atau offshore, kapal tunda atau tug boat, kapal gerudi minyak atau drillship dan banyak lagi

Kapal Offshore
Kapal offshore nanti aku cerita kat entry lain sebab skop kerja dan operasi kapal nie pun da lain dengan kapal kargo.. tapi kalo orang kerja dalam kapal tu masih sama dengan kapal kargo cuma beza kapal kecil dan besar ja..














No comments:

Post a Comment